Aktiviteter

Hils på dyrene

Kom og hils på våre to geiter. De heter Kompis og Påsan og spaserer rundt i egen innhegning. Geitene har også selskap av en gjeng høner. Det er dessverre ikke tillatt å mate geitene.

Fottur

Østmarka er et friluftsområde som egner seg utmerket for turer til fots. Rundt Nøklevann, som tidligere var en av Oslos drikkevannskilder, er det nå mange badesteder og godkjente bålplasser der du kan sette deg ned, ta en dukkert og nyte naturen.

En lett og fin familietur er Nøklevann rundt. Følg Tur 12 forbi Sarabråten og ta av til høyre i første kryss (skiltet til Rustadsaga). Veien går da videre sørover langs vannet og kommer inn på Tur 13 i neste kryss. Vil du slutte sirkelen, tar du opp den bratte bakken etter Rustadsaga, forbi Haraløkka idrettsanlegg til Ulsrudvann og videre til Ulsrud T-bane.

Les mer hos ut.no

Skitur

Om vinteren finner du preparerte skiløyper både rundt og over Nøklevann.

Nøklevann er et fint og barnevennlig utgangspunkt for skiturer i Østmarka. Starter man på Bøler, klarer selv små barn og nybegynnere denne flate turen. Turens lengde kan lett tilpasses ferdighetsnivå og ikke minst motivasjon. Om vinteren kan isen på Nøklevann ha svært varierende tykkelse. Vær forsiktig, du går på eget ansvar.

Les mer hos skiforeningen.no

Bading

Snaue 100 meter fra Rustadsaga, i sørspissen av Nøklevann, finner du en sandstrand og en liten gressflekk. Det er også benker hvis man vil sitte i skyggen og nyte utsikten.

Les mer hos Oslo kommune

Padling

Ved siden av badeplassen ligger også Nøklevann ro- og padleklubb som tilbyr medlemmer padling på Nøklevann.

Les mer hos Nøklevann ro- og padleklubb

Fiske

Nøklevann huser storfisk av flere slag og er et spennende vann for både sportsfiskere og familier. Har du tålmodigheten som trengs kan fangstene bli virkelig flotte. Har du tilgang på kano kan du bruke denne å fiske fra, for i Nøklevann er det lov å fiske fra båt. Nøklevann forvaltes av Oslomarkas Fiskeadministrasjon.

Husk fiskekort!

Les mer om fiskekort på ofa.no